so come on and hurt me

vendredi, septembre 02, 2005

Zozo

Che drog med mig på bio. Vi snorade, grävde runt i godispåsen, frös om näsan och fick nackspärr där vi satt och skruvade på oss i biostolarna. Filmen till ära var Zozo. Den fick fyra plus av Jens Peterson i Aftonbladet eftersom den berör på djupet.


Zozo får tre plus av mig.


Visst var den stundom gripande. Visst har Fares knåpat ihop ett bra manus. Visst var den välgjord. Men fyra plus? Kanske om den utspelat sig mindre i Zozos huvud. Mindre fåglar, fantasier och surrealism. Då hade jag gett den fyra plus. Eller kanske fem. Fem plus och ett plus i kanten får i alla fall Zozos farfar. Underbar man med en okuvlig, smittande livsvilja. Den mannen skulle kunna starta en epidemi.


Fem minus får å andra sidan killen i de ruskigt fula Cheap Monday-jeansen som slashasade sig förbi oss strax efter filmen. Usch. Noll passform över rumpan.


Nu ska jag käka äpple och salt. À la Zozo och hans farfar.

3 Comments:

Anonymous Anonyme said...

Ja fyra plus är helt klart i överkant. Ett stabilt hantverk, men absolut inget mästerstycke.

Vad kycklingen och dom surrelistiska fantasierna skulle tillföra filmen är en gåta. Lite som att förstöra Shindlers List med att plocka in slumpvis utvalda scener ur Babe (som jag iofs aldrig sett, den kanske är jättebra;). Hade gärna sett lite mer vardagsrealism från Sverigedelen istället. Scnerna med farfar var stundtals geniala och relationen med klasskompisar och samhället hade absolut kunnat spinnas vidare på.

Nu äter S äpple. Utan salt. Skandal.

9:17 PM

 
Blogger Sasha said...

Babe var ju genial! När jag gick i ..mellanstadiet såg vi den på bio - hela familjen (enda film vi sett på bio hela familjen. Minns speciellt att skrattade tills tårarna rann vid en scen. Så säg inget negativt om BABE.
;)

Äpple med salt var ingen höjdare du. Tacka vet jag pomme au naturelle. Eller möjligtvis i en paj. Med vaniljvisp. Nu blev jag sugen. R talade om att han planerar att köpa en diskmaskin och en (hör och häpna) BAKMASKIN. Den som ändå hade en bakmaskin nu. Då skulle jag kunna sätta deg nu. Lycka lycka.

9:23 PM

 
Blogger Sasha said...

Förresten påminner Zozos ansiktsdrag om två av mina bröder på den där bilden.

9:25 PM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home