so come on and hurt me

vendredi, mai 26, 2006

Beware the Water

Min yngsta bror fyllde 20 för några dagar sedan. Som yngst i familjen och sist ut med att flytta hemifrån dras han med en mor som är aningens överbeskyddande. Hon har blivit bättre på att tygla det där, åtminstone gentemot mig. Det är sällan jag möts av hysteriska Sasha, ring hem! när jag avlyssnar mobilsvar numera. Tack och lov.

Men D är som sagt yngst av oss alla. Mamma ringer ofta i panik till mig och ber att jag ska försöka få tag i D utifall han ramlat och slagit sig i duschen och ligger där och förblöder, eller något liknande scenario som utspelas framför hennes ögon.Och det har inte blivit bättre av att han gjort sitt bästa för att kapa alla band till familjen sedan han flyttat hemifrån. En ilsken och snäsig attityd är i mammas ögon bevis på att han inte är tillräckligt mogen för att bo ensam. Syskon emellan har vi roligt åt mammas galna hönsoro, och vi har antagligen den att tacka för att vi står varandra så nära idag. Gemensam front mot gemensam fiende liksom.

På 20årsdagen gömde han sig hos en kompis och käkade våfflor för att undvika uppvaktning. När jag så ringde för att gratulera möttes jag av en bror jag inte sett glimten av på flera år. Med trött röst konstaterade han att mamma försökt få tag i honom igen. "Jo, jag vet," instämde jag. "Hon ville att jag skulle se om jag kunde få tag i dig online när du inte svarade när hon ringde." Som en sann storasyster gör jag mitt bästa för att pika honom så fort tillfälle ges. "Det var visst något om en present och tårta... hmm?" Han skrattade. "Satt å tänkte över hur mycket jag tycker om min familj för några dagar sen..hälsa det. Det är sant. Inklusive dig, trots din barnsliga stil. Man kan ju aldrig tycka sina syskon är mogna antar jag."

Mamma chockades svårt när jag vidarebefordrade meddelandet. Väna ord för utsvultna öron. Du ser, sade hon och kippade efter andan. Han börjar bli vuxen han också.

Vuxen vet jag inte. Och definitivt inte särskilt mogen, det lär jag aldrig tycka så på den punkten ger jag honom rätt. Men 20 är han i alla fall. Grattis Daniel!

4 Comments:

Blogger Ludde said...

Ack, dessa minnen. Grattis Daniel!

5:48 PM

 
Blogger chespirito said...

M: Undras om det finns någon anledning till att S konstant refererar till sin bror som D? ;p

7:36 PM

 
Blogger Ludde said...

Che: Jag är en idiot. Hemskt ledsen.

10:53 PM

 
Blogger Sasha said...

Alla förkortningar är ju überlöjliga ändå. Nu är han outad och ingen sov oroligare för det. Det finns en hel del Daniel:ar i Sverige.

Solen skiner!

11:27 AM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home