so come on and hurt me

mercredi, janvier 25, 2006

Lånad kunskap

CSN är snälla och beviljar mig ny återbetalningstid: 22 år. Jag hade helst sett att jag fått maxtiden på 25 år (annuitetslån, det du Esteban!) men jämfört med min tidigare återbetalningstid på sju år (dvs nästan 30k/år), är jag rätt nöjd med mina 22. Så när jag är 46 ska jag alltså vara skuldfri. Det är nio år tidigare än Che. Nio år senare, år 2037, fyller nämligen Che 65 och då avskrivs hans skuld automatiskt eftersom han har sin skuld i det gamla CSN-systemet.

Slutsats: Jag har ännu inte börjat betala av min skuld. Jag har inget jobb och studerar fortfarande med studiemedel. Che å andra sidan har betalat tillbaka på sitt lån under hela 2000-talet. Ändå är jag skuldfri nio år innan honom eftersom han egentligen aldrig blir skuldfri. Spännande! Sedan har vi ju räntan att ta hänsyn till också förstås.

3 Comments:

Anonymous Anonyme said...

aha
Spännande med lån säger jag. Har hört att man ska skilja sig rikt om man vill bli av med dom snabbt. :)

10:24 PM

 
Blogger Sasha said...

Lån är riktigt spännande! Man vet aldrig riktigt hur det ska gå. Tack för tipset, Bill Gates kanske är open-minded och öppen för förslag! Jag ska genast sätta mig ner och skriva ett ömkligt brev. "Hello Bill, please divorce me?" Hähä.

8:16 AM

 
Anonymous Anonyme said...

CSN var rätt resonliga i år tycker jag. De utökade min återbetalningstid detta året oxå. Förra året ville de ju ha 82 000kr av mig :)

3:15 PM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home