so come on and hurt me

dimanche, juillet 02, 2006

Spelmän på grönbete

Sommaren i Modemland dansas och spelas in med bygdens olika spelmansstämmor. I dag var det alltså dags för stämma nummer 1:

forngård


100 kr i inträde om du inte har folkdräkt, då får du komma in för en blygsam 50-lapp. För 100 riksdaler får du nöjet att köpa ostkaka, köpa kaffe, köpa korv, köpa våfflor, köpa kolbulle, köpa glass, köpa vegetariska kebab-varianter på nybakat tunnbröd som serveras av barfotafolket från Ljusbacken, köpa lotter, köpa sill, köpa pitepalt... ja du kan helt enkelt köpa rätt mycket. Vad får du mer för 100 kronor? JO, du kan träffa folk du bara träffar en gång om år (varje spelmansstämma) med vilka du kan sitta ner, konversera och köpa något att förtära. För 100 kronor får man även fotsvett och röda näsor. Lokala dansklubbar brukar även ha någon slags uppvisning. Kanske är det den och all gratis toalett-användning (tänk på allt toapapper och tvål som går åt) som kostar 100 kronor:

Folkdräkt
Fiolspelande folkdräkter.

Och så kan man, om man är händig med fiolen, delta i något av hundratals än-den-här-då-olle,-den-här-visan-kan-jag-spela-bättre-än-du-kom-igen-nu-
gubbe-och-rör-på-fingrarna-battles, som pågår på området.

Tråkig som jag är vägrade jag folkdräkt och dök upp i kjol och linne. Jag blev av med mycket pengar och otroliga mängder salt kroppsvätska. Min näsa är återigen Rudolf-röd och jag är som efter varje stämma mentalt söndermanglad.
Enkelt recept på botemedel:
1 hink distans
2 koppar katte
1 kväll på elvan

1 Comments:

Anonymous Anonyme said...

Åååh, jag önskar att jag fick vara med.
Vara en finlemmad fiolgud med flinka fingrar.
Utmana grannsocknens fiolfantast på en envig på en brygga, och vinna.
Få traktens ljuvligaste kvinna.
Det vore någonting att minnas!

Kantarellkungen

8:32 PM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home