so come on and hurt me

mercredi, juin 27, 2007

Tysken & Jag.

På tåget mot Storstan hamnar jag bredvid en tysk. Irlänning? tänker jag, och sneglar på hans rödfräkniga hy, när jag på hans "ursäkta, ursäkta" uppfattar att han inte är helt svensk. Tysk visar han sig alltså vara. In i det längsta försöker jag undvika samtal. När han suckar, stånkar, vrider och skruvar på sig i stolen, höjer jag envist ipodvolymen i öronen. Tillsist tar han upp sin lilla väska i knät och börjar lusläsa sina biljetter. Stig-Helmer-pedantisk ordning har han i väskan. Allt på sin plats; banan, chokladkaka, långkalsonger (nåja, klädesplagg åtminstone) pennfodral och böcker. Aj, aj aj, tänker jag och flinar tyst.

Men slutligen börjar vi samtala han och jag. Först lågmält och motvilligt, sedan öppnar vi på locket och bubblar på som om vi aldrig gjort annat. När vi diskuterar språk och språklära vet jag inte till mig av glädje. "Du tycker mycket som språk?" frågar han på sin knöggliga svenska. "Jaaaaa, säger jag. Det är ett av mina stora intressen!" "Ja, jag ser, dina ögon blir jättestora och lyyser," skrattar han. Med mig hem fick jag en lista musiktips à la Tyskland. Återstår att se om karl har någon musiksmak.


Hör här: Han gav mig dessutom komplimanger för att jag pratade så rent och lättförståeligt. Detta är första gången (någonsin) som någon tyckt att jag pratar långsamt och tydligt. Första gången. Jag har annars gjort mig ett namn på att vara den som alltid sluddrar fram vad jag vill ha sagt i all hast. Jag är nu mäkta stolt.

8 Comments:

Anonymous Anonyme said...

hej
min lägenhet är en bostadsrätt som jag hittade efter mycket letande på hemnet och spring på visningar och förlorade budgivningar! det mesta var klart men jag har tapetserat om varenda rum.
:)

7:06 PM

 
Blogger Sasha said...

Bostadsmarknaden är hemsk. Usch. Grattis!

10:53 AM

 
Anonymous Anonyme said...

tack! :) jag köpte den för lite drygt ett år sedan och jag trodde jag gjorde ett dåligt köp eftersom bostadsmarknaden peakade...men jag hade fel. den har nog fortfarande inte peakat. en vän köpte en bostadsrätt i en förort för 1.1mille o den är mindre än min är...(jag bor i en närförort)

2:53 AM

 
Anonymous Anonyme said...

Märp. Tror dock inte det är aktuellt för sasha att slanta ner miljoner för en etta i en stad hon egentligen inte vill bo i. Eller iaf tror att hon inte vill bo i :-)

Priserna där jag bor har ökat 20% sen mitt köp i september. Inte dumt! :)

Mr M

3:26 PM

 
Blogger Sasha said...

Nä, priserna är ju helt absurda!

Jag vill ju ha en hyreslägenhet. Gärna en helt perfekt en också. I ett skitbra område. Synd att så många andra resonerar likadant.


:)

10:24 PM

 
Anonymous Anonyme said...

Borde ju inte va några problem. Folk måste ju inse att du är värd en grym lägenhet. Är bra för hela storsthlmregionen ;)

11:11 PM

 
Anonymous Anonyme said...

jag vill bo i en trea vid Odenplan, tack. gärna med högt i tak, öppen spis och klädkammare.

2:23 PM

 
Blogger Sasha said...

Glöm inte terassen, trägolven, gratisbredbandet, garaget, poolen och marmortoaletten? Och en pool med tillhörande bastu, samt naturligtvis en havsutsikt. Kanske även en helikopterplatta - alla seriösa lägenheter har väl en sådan?

:p

9:39 PM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home