so come on and hurt me

mercredi, septembre 28, 2005

Del 1

Jag misstänker att 90% av min genetiska uppsättning har tagit efter pappa. De delar av mig som syns och känns brås alltså på honom. Så när jag är sjuk inbillar jag mig att det är någon från pappa nedärvd genetisk åkomma som plötsligt utlösts. Men de delar av mig som inte syns och inte existerar i fysisk bemärkelse, är som direkt klonade från mamma. Det är skumt hur det har blivit så. Särskilt som det står i sådan enorm kontrast till övriga syskon. Alla i min familj ser icke-svenska ut, mörkögda och mörkhåriga individer, förutom då min pappa och jag. Min lillebror skämtar ofta om det och menar att han smälter bra in i sitt ghettokvarter eftersom ingen kan göra skillnad på honom och de tre Muhammads som han bor vägg i vägg med. DU däremot, säger han och glor på mina blå ögon och mitt ljusa hår, du skulle inte passa in här. Jag brukar trösta mig med att majoriteten av alla världsinvånare är mörka och att man således borde vara glad över att tillhöra den mer unika minoriteten. Klen tröst, men okej.

Vad jag ville komma fram till ovan var att jag har mina föräldrars goda gener att tacka för en god hälsa. För trots att jag har enormt usla matvanor och således troligtvis lider brist på både A-,B-,C-vitamin, kalcium och järn (läs: allt man kan lida brist på) är jag idag sällan sjuk. Jag har heller inga anlag för att gå upp i vikt, en ur hälsosynpunkt negativ egenskap eftersom det får mig att inte tänka speciellt mycket på vad jag stoppar i kroppen. Men det ska bli andra bullar nu! Inte för att jag vill gå ner i vikt, min vikt är jag kompis med. Däremot skulle jag gärna vilja känna mig nyttigare. Så från och med nu på måndag ska jag avgifta kroppen från allt missbruk. Alltså: mindre chips, kakor, godis, läsk, tuggummi och kaffe. Mer frukt, grönsaker och regelbundna mattider. Skam den som ger sig liksom.

5 Comments:

Anonymous Anonyme said...

damn .. tungt löfte ;) kanske ska sluta frästa med chips i fortsättningen. Iofs så är ju chips en typ av frukt och kaffe en grönsak(?), så det går nog att hitta kryphål i dieten om(läs när) man vill.

4:48 PM

 
Blogger Sasha said...

The keyword is: _mindre_ lär ju inte va så svårt att uppfylla ;)

5:09 PM

 
Anonymous Anonyme said...

ah .. ic .. enda chansen att minska på chips är ju att köpa såna där små töntiga 100g påsar. Chips äts ju tills det tar mer eller mindre slut oavsätt mättnad.

5:31 PM

 
Blogger Sasha said...

Eller så förmår man sig själv att köpa det mer sällan :)

7:36 PM

 
Anonymous Anonyme said...

ja det ser ju bra ut på papper, men realiteten är dock en annan ;)

8:32 PM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home