so come on and hurt me

lundi, octobre 10, 2005

The Semikolon

Saker jag älskar att missbruka (förutom kaffe):
-Och
-Men
-Liksom
-Alltså
-Mellanslag
-Korta satser. Ja, punkt alltså. Alltså, haha.

Min svenskalärare tror nog att jag har glömt bort allt vad huvudsatser och bisatser heter.

Det jag kom att tänka på är att jag, som en konsekvens av min förkärlek för korta satser och felaktig punktering, även kommer att felanvända semikolonet. Skit. Jag som alltid irriterar mig på hur andra kastar in semikolon i meningar där de inte har något som helst att göra.

När jag får tid (host) ska jag ägna ett inlägg åt att klaga på felaktig semikolonanvändning. Det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Numera.

Inte för att jag är bättre själv.
Let he who is without sin cast the first stone, liksom.

8 Comments:

Anonymous Anonyme said...

Jag använde nog mitt livs 3 första semikolon i dokumentet jag knåpade ihop förra veckan.
Lite våghalsigt, japp, jag hoppas de var korrekta så jag slipper bli sågad vid fotanklarna av vår kära språkkontrollant. :)

5:04 PM

 
Blogger chespirito said...

Punktering, är det inte sånt som cyklar får? Punktuation eller nåt bör det väl ändå heta? :p

6:37 PM

 
Blogger Sasha said...

R: Det går nog vägen, jag skulle bli förvånad om de har särskilt stor koll ;)

Stefan & Che:
Jag tycker ni ska skriva lite i era egna bloggar istället för att klanka ner på min. För att citera vad jag just skrev: Let he who is without sin osv.. ;)

6:56 PM

 
Anonymous Anonyme said...

Jag insåg en sak precis nyss. Jag använder ju semikolon heeeeela hela tiden...
Brukar avsluta i stort sett varje rad med ett semikolon i mitt xjobb.. :)

Sen kan man inte säga svensklärare heller, låter ju helt sjukt ;)

7:07 PM

 
Blogger chespirito said...

R: Obserera att du använde senikolon i ditt senaste inlägg också ;)

7:27 PM

 
Anonymous Anonyme said...

Oj... jag är ju värsta missbrukaren :)

7:32 PM

 
Anonymous Anonyme said...

@chespirito: interpunktion tror jag det heter ;)

@sasha: nä, jag tycker inte om "Let he who is without sin ...", då får man ju aldrig tycka till nånsin. Räcker det inte med reservationen "Inte för att jag är bättre själv" för att sedan "klanka ner" bäst man vill? Fast utan att kalla det så förstås - snarare "tipsa" ;)

Hur gick det med höstens åtagande? Själv blir jag mer och mer rasande över semikolon före uppräkningar men det har jag inte sett något utav här. Semikolon i stället för punkt är bara bra, det blir mindre uppstyckat då. (Själv tror jag jag har börjat överanvända komma.)

Trevligt med franska inslag i bloggen!!
Bon printemps/été (si on en aura...)

7:50 AM

 
Anonymous Anonyme said...

@r: programmerare?
{
  lol();
}

7:57 AM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home