so come on and hurt me

samedi, novembre 05, 2005

De introverta svenskarna

Tentan gick alltså helt okej. Jag skrev och skrev och skrev och fick skölja ner huvudvärken med en treo när jag kom hem. Men eftersom jag jagar bra betyg är jag ändå halvmissnöjd. Kanske, möjligtvis, hade det varit bättre om jag väntat med tentan tills jag hunnit plugga mer än två dagar.

Herm, jag och utbytesstudentM diskuterade utbytesstudenter istället för att projektarbeta igår. UtbytesstudentM ifrågasatte det råd hon fått av universitetets utbytesstudentorganisatör när hon först kom till Sverige: You know the Swedes, we like to drink in the weekends, but during the weeks we are quiet and shy and like to keep to ourselves. UtbytesstudentM tolkade detta som att hon inte ens skulle försöka närma sig svenskarna under veckorna, vilket hon heller inte gjorde i början. Nu hade dock M inte mycket till övers för organisatören. It's not like that at all, tyckte hon. Sure, there are Swedes that don't want to socialize because I'll be gone in a few months, but most of you are open and inviting and not like she said at all. How can anyone welcome an exchange student like that? Ja, jag förstår inte heller. Herm och jag som själva pluggat utomlands skrattade förnöjt. Vad uppnår man genom att trycka en utbytesstudent full med fördomar det första man gör?