so come on and hurt me

samedi, juillet 29, 2006

Burn My Castles Blue

Av alla mina kompisar önskar jag att jag vore mer som F. Hon är ständigt glad och sorglös, tar allt som det kommer och låter inget rubba hennes lugn. Jag är ofta avundsjuk på F. Hon får allt att verka så enkelt. Och.. kul. "Särskilt kul är det väl ändå inte att kontrollera avloppsbrunnar dagarna i ända F?" "Jo," säger hon och strålar sådär som hon alltid gör. "Det kanske låter konstigt, men när det är det man vill syssla med, ja då är det ju faktiskt superkul!" Och jag ler plikttroget tillbaka och låtsas att jag förstår - fast jag förstår ju egentligen inte alls. Men jag önskar att jag kunde uppbåda ett lika skottsäkert yttre.

Själv är jag en fruktansvärt jobbig människa. Jag analyserar, grubblar och svävar runt i något bottenlöst djup där allt bara är olika nyanser av svart. Att nå ytan är plågsamt. Att andas. Att upptäcka att de rosa puffmolnen bara var en villfarelse. Hur mycket jag än skrubbar och tvättar finns det svarta fortfarande kvar. Det går liksom inte att springa ifrån sig själv. Men jag är ruskigt bra på att övertyga mig själv om att det faktiskt är möjligt.

2 Comments:

Blogger chespirito said...

Visst du kan grubbla och analysera mer än de flesta, ibland kan du få den enkalste saken att växa till ett jätteproblem och nästan alltid för att du tror att du inte räcker till. Men att du bara skulle vara nyanser av svart stämmer ju inte alls. Det vet du, innerst inne vet du det.

Du är ju egentligen som världens bästa berg- och dalbana i trä. Det susar i ful fart upp-och-ner, det knakar och knirrar, det hissnar och verkar hemskt för en stund, men så kitlar det till i hela kroppen när vagnen susar fram i full glädje och fart och är alldeles underbart.

Men så klart, du får gärna lämna modemland för adsl-land, eller bjuda upp mig på en picninc i skogarna, myrarna, sjöarna, fälten, den spruckna asfalten och de övergivna vallarna i modemland.

10:35 AM

 
Blogger Sasha said...

Jag skrev ett blogginlägg där jag liknade mig själv vid en bergochdalbana en gång. Tror den blev så personlig att den aldrig nådde publiceringens ljus. Men så är vi väl alla emellanåt, det går ju upp och ner. Bloggen får ta mycket av det svarta eftersom det ljusa, glada hamnar ute i solskenet där jag planterar mina brunbrända fötter. Hoppas ni har skoj med lilljäntan på godisfabriken idag!

9:45 AM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home