so come on and hurt me

lundi, avril 10, 2006

We're Flesh and Bone, Together and Alone

Hur jag än bär mig åt är jag alltid sist eller näst sist ut ur en tentalokal. I helgen tentade jag klockan 8. Klockan 8.10 hade jag gått igenom vokabulärsdelen. 20 minuter senare hade jag även översatt texten om poeten som flydde Frankrike under ockupationsåren och sedan vägrade skaka hand med sina vänner som inte delade hans politiska idéer.

Jag skulle ha lämnat lokalen där. Men nej, nej. Istället sitter jag och skruvar på mig, biter sönder mina fingrar och spanar in frisyrer och kläder och går igenom tentan en femtielva gånger till och stryker och suddar ut och ändrar. Inte förrän de flesta andra har lämnat in sina tentor, flera timmar senare, kunde jag med att knuffa ut mig själv ur tentasalen. Och det skulle inte förvåna mig om jag kuggar tentan nu när jag suttit och analyserat sönder varenda ordval och säkert trasslat in mig i urlöjliga meningskonstruktioner.

Jag är hopplös. Man ska aldrig ändra sina första svar. Dessutom, eftersom jag var klar så snabbt, är jag helt övertygad om att jag glömt att översätta vissa delar av texten, eller kanske att det var något fel på min text, eller kanske att hela hjärnan stannat hemma under täcket, eller kanske...

6 Comments:

Blogger deeped said...

Fast man ska väl ändra sitt första svar om det är fel? Jag tror det går bra. Du är smart.

9:28 AM

 
Blogger Sasha said...

Jo, slarvfelen måste man naturligtvis rätta till. Men ofta krånglar man (jag) till det för sig ju mer man överanalyserar. Första gången jag går igenom en översättningstenta tänker jag som klarast och som mest opåverkat. Andra och tredje gången är det lätt att försöka få texten att flyta på bättre rent språkmässigt genom att nyansera orden, vilket leder till att man gör ickenödvändiga avvikelser som får läraren att sätta minus i kanten. Men jag håller tummarna!

10:09 AM

 
Blogger Ludde said...

Bättre att göra som jag då, jag brukar gå så fort jag tycker att det blir tråkigt. Jag brukar tänka att det ändå inte spelar nån roll i det stora hela, vilket det förmodligen inte gör. Men så är man ju lite mysigt självdestruktiv också!


Tralalala lilla molntuss

5:59 PM

 
Blogger Sasha said...

Martin: Självdestruktiv, smågalen och übergenialisk?

1:04 AM

 
Blogger Ludde said...

Ja, übergenialisk är nog ett bra ord. Jag är nog så smart så jag blivit riktigt puckad :-(
Har inte känt mig smart sen jag gick i mellanstadiet.

11:22 AM

 
Blogger Sasha said...

Nej, underarbete är min visa. Gonatt!

11:03 PM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home