so come on and hurt me

mardi, mai 02, 2006

En Gud av Gas

Rondeller är roliga, fula och totalt meningslösa. Jag tycker om rondeller. Här är rondellen vid Hudiksvalls södra infart som mest ser ut som ett pågående byggnadsarbete. Men den ska förstås se ut såhär.

Rondellen


Det ser man ju att det är en grå isoleringstejpklump i ett svävande kabelnät som liksom fastnat i ett trasigt avloppsrör? Välkommen till Glada Hudik! Visst blir man alldeles varm i kroppen av ett sådant varmt välkomnande?

Enligt konstnärinnan ser det hela ut som något helt annat. Från svt.se: "Bortglömd flyter Håstabäcken i en kulvert under rondellen. En påminnelse om naturens ständiga närvaro och att bäcken ännu lever. Fisken bogserar en gud av gas."

En gasgudsbogserande fisk ja. Det hade varit min andra gissning.

6 Comments:

Anonymous Anonyme said...

"Fisken bogserar en gud av gas"

haha... det var den bästa konstverksbeskrivningen jag läst på länge :)

Tack, det var längesen jag skrattade högt framför datorn.

2:23 PM

 
Blogger chespirito said...

r: Nästa gång du åker till IKANO tycker jag du ska ta och njuta lite extra av den första rondellen. Den med en stor rockring och en liten hund. Enligt konstnärinnan innesluter rockringen himlavalvet och då är det glasklart att den lilla vita hunden som tittar mot den är illustrerar människans litenhet(eller något sådant). På journalistens fråga varför konstnärinnan inte använt ett litet barn istället svarar hon: "Det vor alldeles för uppenbart".

Det skulle vara kul att gå på en fest med lite konstnärer och höra hur de skrattar åt de historier de hittat på för att få bidrag från staten. :)

2:34 PM

 
Anonymous Anonyme said...

Hähä! Gasgudar är dom bästa gudarna. *Tillber* Själv föredrar jag iofs Chagall. http://pantransit.reptiles.org/images/1996-07-28/chagall-self-portrait.jpg

5:58 PM

 
Blogger Sasha said...

R, Ja, särskilt knäppt blir det hela i kombination med Fs gasfiskskämt.

Che, det där var ju min historia! Tjuv! Den skulle jag ju dra nästa gång jag ville avrondella mig.

Anonym, en äkta gasfisk äter garanterat upp Chagalls självporträttstupp till frukost.

12:06 AM

 
Blogger chespirito said...

S: Du får radera min post, så glömmer nog folk. Å andra sidan skriver du så mycket bättre att dina ärade läsare inte har något emot en repetition.

9:30 AM

 
Blogger Sasha said...

Men det var säkert oerhört estetiskt tilltalande med de där stenblocken! Säkert hade de någon djup betydelse också. Alla har vi en gång varit stenbumlingar, typ.

5:41 PM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home