so come on and hurt me

samedi, juillet 29, 2006

Modemlands alldeles egna indianhövding.

Idag har jag sett min indian igen. Första gången han kom incyklande på sin rostiga skrothög till cykeln, slank han in i butiken och presenterade sig som en världsmedborgare. Då hade jag ingen större koll på priserna ännu, så när han pekade på blomma efter blomma pep jag fram att "ja den där.. eh, den kostar 40 kronor", "den där kostar visst också 40 kr," "nejmen, ännu en blomma för 40 kronor!" osv. Slutligen, efter att ha gått igenom nästan alla grönväxter i affären, pekade han på en blomma jag inte hade någon som helst priskänsla för. Han börjar väl undra vad det är för idiotbutik han har hittat till om jag påstår att ännu en blomma kostar 40 kronor, tänkte jag och sprang över till kontoret i byggnaden mittemot för att fråga eventuell standardpersonal om blommans pris. Den kostade tydligen 40 kronor. På riktigt.


En annan gång försökte han inleda en diskussion om latinska växtnamn. "Jag är ledsen," fick jag förklara, "men jag kan tyvärr ...väldigt... få (möjligen ett eller två) latinska växtnamn. Men fråga mig något ekonomiskt istället så kan jag säkert ge dig ett mer kvalificerat svar," så log jag. Då synade han mig närmare," Ja, jag tyckte det var något knasigt med dig!" sa han utan att le det minsta.


Sedan har han kommit in och frågat mig om en blomma som han köpt (en fredslilja - hans "själsfränder") verkligen utvecklades som den skulle. Varje gång han kommer in har han något udda ärende, så indianen utgör en fin kontrast till det annars ganska tantiga utbudet i min affär. Det är kul med ett avbrott i rutinen. För även om det ibland kommer in någon intressant person under 43 som berättar om FN tjänster och galna thailändare och världen utanför ankdammen, är det oftast samma gamla vanliga tanter som kommer in och vill diskutera släktförhållanden eller vad PålOschasKal hade för sig för fuffens på vallen i söndagsnatt. Och alla har sådan koll att det är skrämmande. Så indianen är lagomt exotisk och underhållande när han kommer invirvlande kanonbrunbränd (tanterna är ganska bleka), snusande (det är obligatoriskt för alla av det manliga släktet att snusa i Modemland om man är under 50. Över 50 röker alla pipa.) och alltid lika barfota. Faktiskt verkar hans garderob inte rymma mycket mer än ett par svarta jeans och en för liten väst. Men sommaren är ju inte slut än.

4 Comments:

Anonymous Anonyme said...

hehehe
"Ja, jag tyckte det var något knasigt med dig!"
hade du nåt bra svar på det då? Inte för att jag vill ta äran i att bli kallad knasig från dig (det måste ju va en bra egenskap?) men ur hans perspektiv är nog de flesta rätt knasiga. :)

12:34 PM

 
Blogger Sasha said...

"Detsamma" hade väl varit ett lämpligt svar. Men han tyckte säkert jag var kapitalistsvinig som intresserade mig för ekonomiska spörsmål istället för att odla världsfred i mina ekologiska grönavågen-växthus. Han hade dessutom stora problem med att placera min dialekt, och, eftersom jag pratar så snabbt, ännu svårare att förstå vad jag egentligen sa. Trevlig filur.

10:29 AM

 
Anonymous Anonyme said...

Jag kanske har infekterat din vackra dialekt med lite grännamål? :)

Om jag skulle börja röka så väljer jag lätt pipa. Känns väldigt harmoniskt på nåt sätt att sitta på verandan och smacka med munnen å puffa lite rök sådär som bara går att göra med pipa :)

11:41 AM

 
Blogger Sasha said...

Nej, man får hålla sig till reglerna; pipa passar sig inte om man är under 40. Det är onaturligt!

3:00 PM

 

Enregistrer un commentaire

<< Home