so come on and hurt me

mercredi, février 01, 2006

Veckans bästa action

Mamma skickar sin 24-åriga dotter 120 kr att handla mat för eftersom CSN dröjer. Två stycken 2:10 frimärken och ett 1:40 frimärke pryder kuvertets framsida tillsammans med några Bic-blå hjärtan. Brevets baksida är märkt "Elisheba", fast mamman inte alls heter så i förnamn. I kuvertet finns, förutom sedlarna, en bild på Arnold Schwarzenegger och Jamie Lee Curtis, troligtvis från någon tv-bilaga. "Veckans bästa action" står boldat som rubrik ovanför Arnolds huvud. Under rubriken står textat i mammans snirkliga handstil: "Pour notre fille, Love mam + dad". Tre bic-hjärtan omger texten.

Arnold och Jamie Lee ser ut att trivas så bra i varandras armar att jag funderar på om mamma pikar mig? Tycker hon det är dags att jag slår mig till ro, skaffar volvo och villa? Men så ser jag att just där, i den vinkeln, är Arnold förskräckligt lik pappa. Och kikar man närmare så visst är det mamma han håller i sin famn? "Skickar du mig en bild på Arnold Schwarzenegger, mamma?" frågar jag senare i telefon. "Ja, ser du inte, det är ju pappa och jag," säger hon. "Förstår du inte att jag ville skicka dig en uppmuntrande tanke?" "Jo," mumlar jag jag. "Jag saknar ju er också."